Przejdź do głównej zawartości

Matura 2012

ZMIANY ,  ZMIANY  !!!

Chciałam podzielić się swoimi spostrzeżeniami i wiadomościami odnośnie zmian w maturze ustnej , która dotyczy egzaminu maturalnego wiosna 2012.
W dniu 26. 02.2011 brałam udział w szkoleniu odnośnie tych wlaśnie zmian . A więc:

Po pierwsze , uczeń nie ma czasu na przygotowanie się. Po wylosowaniu zestawu , odpowiada od razu na pytania , które zadaje mu egzaminator. . Pytania te, zawarte są w zestawie egzaminatora, tak więc uczeń tych pytań nie widzi. W arkuszu egzaminacyjnym ucznia są tylko polecenia i ilustracje. Czas matury został wydłużone do około 15 minut.

Przed rozpoczęciem zadań właściwych , nauczyciel zadaje uczniowi pytania  dotyczące jednego tematu ( np. sport, kino, praca) . Pytania te są zawarte z zestawie. .

Przykładowe pytania :
  1. Do you often exercise ? Why/ why not?
  2. Do you like PE classes ? Why/ why not?
  3. Have you ever taken part in competitions ? Why/ why not ?
  4. Is there any sport that you would like to take up ? Why ?

Następnie zadanie 1 . Negocjowanie . Nie różni się one od negocjowania , które znaliśmy do tej pory. Jest to też rozmowa sterowana , są dane zagadnienia które trzeba zrealizować, kolejność podejmowanych punktów do zrealizowania nie jest podana. Rozmowa więc , wydaje się być bardziej naturalna. Takie są założenia. Np.

Przekonaj kolegę do wyjazdu w góry. Podaj zakwaterowanie, termin, atrakcje, koszty .


Zadanie 2 .
Ilustracja . Zadaniem ucznia jest odpowiedzieć na 3 pytania dotyczące ilustracji. Pierwsze pytanie dotyczy interpretacji ilustracji, drugie jest tematycznie związane z ilustracją i sprawdza umiejętność wyrażania opinii , 3 pytanie (uwaga!!!) czas przeszły , zadaniem ucznia jest np. opisać koncert, wakacje itp.


Zadanie 3

Uczeń ma 3 ilustracje , np. 3 ilustracje przedstawiające hotel i musi wybrać w którym hotelu chciałby zamieszkać. Ponadto, jego zadaniem jest uzasadnić swój wybór i co najważniejsze uzasadnić dlaczego odrzucił dwa pozostałe. Na koniec musi jeszcze odpowiedzieć na 2 pytania egzaminatora odnośnie tych ilustracji.

Reasumując , słownictwo, słownictwo  i jeszcze raz słownictwo . Ponadto , na egzaminie trzeba będzie się wykazać znajomością zaawansowanych konstrukcji gramatycznych oraz poprawną wymową. Nie oznacza to, że do tej pory nauczyciele nie zwracali na to uwagi , ale od 2012  kryteria oceniania będą zaostrzone. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

modalne 2024

 Przetłumacz 1. umiesz    you can  2. umiałeś - you could                       3. jesteś w stanie     you are able to  4. będziesz umiał  - you will be able to  5, musisz - you have to , you must  6. nie musisz - you don't have to, you do don't need to  7. nie wolno- you mustn't , you can't * you are not allowed to *** you may not  8. musiałeś - you had to  9. nie musiałeś - you didn't have to  10. ona nie musi - she doesn't have to  11. może padać it could/ may/ might rain  12. mógłbym być szczęśliwy w Peru - I could/ may/ might  be happy in Peru  13. *** nie wolno tu palić - język formalny - you may not smoke  14.Czy mógłbyś - could you ? 15. Ja bym wyjechał- I would go away  16. zwykłem pić kawę - I would drink coffee/ I used to drink coffee 17. będę musiał - I will have to  19. powinieneś - you should , you ought t...

Konstrukcje teoria 2020

ONSTRUKCJE 1.       Neither Paul nor Janek is/ (are)  honest —  Ani Paul ani Janek nie jest uczciwy 2.      Neither of us – zwrotu tego używamy w odniesieniu do dwóch osób – żaden z   dwóch I have two brothers , neither of them is slim. 3.        None of us  – zwrotu tego używamy jeżeli w zdaniu odnosimy się do grupy większej niż 2 osoby None of us  is  prepared to the exam. 4.       Either …………….or ………albo, albo . Either I will go to the sea, or I will go to the lake. Albo pojadę nad morze, lub pojadę nad jezioro. 5.       It is no use crying  – nie ma sensu płakać It is no use complain ing W tej konstrukcji uzywamy czasownika z końcówką ing. 6.       There is no point in crying  - nie ma sensu płakać There  is no point  in  break ...

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...