Przejdź do głównej zawartości

Czasy teraźniejsze

Present Continuous


1.      Dla czynności które mają miejsce w tym , danym momencie
She is listening to the song now.

2.      Dla czynności które mają miejsce obecnie.
She is revising tenses at present.

obecnie - currently, at present, nowadays, these days 

3.      Dla czynności które będą miały miejsce w najbliższej przyszłości ( plany na 100 %)
She is starting her new job today.

4.      Różnego rodzaju procesy, które się rozpoczęły i są wciąż kontynuowane

Her English is improving
Crime is increasing 
The Earth is getting warmer and warmer 

. Jeżeli kogoś zachowanie, nawyk  nas irytuje używamy Present Continuous 

She is always making a mess!
I am always making the same mistake !

Budowa zdania

Podmiot + czasownik być + czasownik z końcówką ing

She is attending a course
They are attending a course

Pytania:

Przez inwersję.

She is cooking.
Is she cooking?
They are renovating the house.
Are they renovating the house?

Przeczenia.
She isn’t revising.
They aren’t revising.

Słowa charakterystyczne
Now, at the moment, today, this week 
Obecnie = At present, currently, nowadays, these days 

!!!
Dodając końcówkę ing jeżeli wyraz kończy się na literę e, e "wyrzucamy"
Dance- dancing

Jeżeli wyraz jest jednosylabowy  i jest w nim tylko jedna samogłoska, która jest samogłoską przedostatnią, to ostatnią sylabę podwajamy

Hit- hitting
Run- running
Stop- stopping

 Czasowniki stayczne 

1.Have - mieć , posiadać

I don't have much free time now.

ale
I am having a tortilla now.

Jeżeli czasownik have zmieni znaczenie na  jeść, pić, odpoczywać, pływać może wystąpić w czasach continuous.

Jeżeli mówimy o tymczasowych czynnościach np. problemy, spotkania, testy, egzaminy o rzeczach , których nie posiadamy ale mają one aktualnie miejsce, to wtedy używamy czasu Present Continuous dla wyrażenia tych czynności np:

I am having a problem at present.
I am having a meeting today.

2. Be
I am nice. cecha stała naszego charakteru .

ale
He is being so grumpy today.- zachowanie jednorazowe - On jest dzisiaj jakiś marudny

3. smell- pachnieć
The flower smells nice.

ale
Ala is smelling flowers in the garden. Czynność dynamiczna , Ala w tym momencie wącha kwiatki.

4. Taste - smakować
The soup tastes great.

ale
The cook is tasting the soup now.

5. fit- pasować
This dress doesn't fit you.
The fridge doesn't fit , it is too big.

ale
He is fitting a fridge in the kitchen. On teraz instaluje lodówkę .

6. weigh - ważyć
I weigh 60 kg .

ale

The doctor is weighing the baby.

7. appear - wydawać się

She appears to be sad.

ale

He is appearing in his new film. On występuje teraz w swoim nowym filmie.

8. look - wygladać
He looks nice. On wygląda dobrze.

He is looking at my new dress. On teraz patrzy na moją nową sukienkę.

9. see - widzieć
I don't see you now.

ale
I am seeing her today. Dzisiaj się z nią spotykam

10. think - uważać
I think English is easy .
ale
She is thinking of changing her job. Ona myśli, rozmyśla, rozważa zmianę pracy.

11. hear - słyszeć
Do you hear me ?Czy mnie słyszysz ?

ale
The judge is hearing a testimony of the first witness.

12. feel - czuć
How do you feel ?

I am feeling the keys in my bag. Oh, here they are! Szukam, dotykam kluczy w torbie . O są !


Czasowniki statyczne, które nie występują w czasach Continuous, związane z rozumowaniem, myśleniem, wyrażaniem opinii, zmysłów, mające charakter stały, statyczny, nie dynamiczny.

want - chcieć
remember- pamietać
recognise- rozpoznawać
know- wiedzieć, znać
believe- wierzyć
consist of - składać się
owe- być winnym
own- posiadać
hate - nienawidzieć
depend on - zależeć od
rely on - polegać na
seem - wydawać się
belong- należeć
mean- mieć na myśli , znaczyć
respect - szanowac
need- potrzebować
understand- rozumieć
possess- posiadać

ale 

I like books.- ogólnie
I am liking that one very much. I am reading it now and I think it is just great. 

I love veggies. - ogólnie

I am loving it ! I am eating that delicious salad. I think it is divinely indulgent. 



Present Simple 


1.      Dla czynności powtarzających się
I play basketball every day.

2.     Dla czynności które mają charakter stały
I work for Korona

3.     Harmonogramy, kalendarz , plan lekcji , rozkład jazdy pociągów, itd.
The plane leaves at 5.

4.     Czynności statyczne , związane z uczuciami, rozumowaniem ,
w odróżnieniu od czynności dynamicznych czynności statycznych nie widać „gołym okiem”.
Np. like, love, believe, want, remember, respect, need, reckon, seem, see, hear,  itd.

I believe in you.

Budowa zdania .

Podmiot + czasownik + reszta zdania

I like you

!!! Ale
She likes me

!  W  3. Os . l.poj w zdaniach twierdzących dodajemy do czasownika końcówkę „s”
I like                                     I want
She likes                             She wants

!! Jeżeli czasownik kończy się na s, ss, sh, ch, x lub o dodajemy końcówkę es

She watches TV every Day.

!! Jeżeli wyraz kończy się na literkę y a przed y jest spółgłoska to dodając końcówkę  literę y zamieniamy na i a następnie dodajemy końcówkę „ es „

Study – she studies
Ale - Play – she plays


Pytania

Pytania tworzymy przez operatory do, does
Does – dla 3 osoby l.poj.
Do – dla osób pozostałych

Do you want to continue?
Does she want to quit ?

!!! Pytania o podmiot 
Who likes Maths ?
Kto lubi Matematykę 

Jeżeli wykonawca  czynności pojawia się w odpowiedzi , to jest to pytanie o podmiot, w takim pytaniu nie używamy operatorów i w czasie P.Simple piszemy końcówkę s.
Who knows? 




Przeczenia
I don’t like you.
She doesn’t wish to take up SPORT.

Słowa charakterystyczne

Sometimes
Usually
Never
Of ten
Always
Every Day 
hardly ever- prawie nigdy 

!!!I hardly ever learn- prawię nigdy się nie uczę  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...