Przejdź do głównej zawartości

Czasy terazniejsze - klasa I

Present Simple używamy: 

1.      Dla czynności powtarzających się
I play basketball every day.

2.     Dla czynności które mają charakter stały
I work for Zugil.

3.    Harmonogramy, kalendarz , plan lekcji , rozkład jazdy pociągów, itd.
The plane leaves at 5.

4.     Czynności statyczne, stałe , związane z uczuciami, rozumowaniem,
w odróżnieniu od czynności dynamicznych czynności statycznych nie widać „gołym okiem”.

Np. like, love, believe, want, remember, respect, need, reckon, seem, see, hear,  itd.

I believe in you. Wierzę w ciebie 

Budowa zdania .

Podmiot( wykonawca czynności )  + czasownik + reszta zdania

I like you.
You like me. 

!!! Ale
She likes me

!  W  3. os . l.poj w zdaniach twierdzących dodajemy do czasownika końcówkę „s”.

I like                                      I want
She likes                              She wants

!! Jeżeli czasownik kończy się na : s, ss, sh, ch, x lub o do czasownika w 3 os. l.poj w zdaniach twierdzących dodajemy końcówkę es

She watches TV every day.

!! Jeżeli wyraz kończy się na literkę y a przed y jest spółgłoska to dodając końcówkę,  literę y zamieniamy na i a następnie dodajemy końcówkę „ es „

Study – she studies
Ale - Play – she plays


Tworzenie pytań

Pytania tworzymy przez operatory do, does
Does – dla 3 osoby l.poj.
Do – dla osób pozostałych

Do you want to continue?
Does she want to quit ?


Przeczenia

doesn't- 3 os.l.poj                                   don't - pozostałe osoby 

I don’t like you.
She doesn’t wish to take up sport.

Słowa charakterystyczne dla czasy Present Simple 

Sometimes- czasami 
Usually- zazwyczaj 
Never- nigdy 
Often- często 
Always- zawsze 
Every day- każdego dnia 


Present Continuous

1.      Dla czynności które mają miejsce w tym , danym momencie
She is listening to the song now.

2.      Dla czynności które mają miejsce obecnie.
She is revising tenses at present.

3.      Dla czynności które będą miały miejsce w najbliższej przyszłości ( plany na 100 %)
She is starting her new job today.

4.      Różnego rodzaju procesy, które się rozpoczęły i są wciąż kontynuowane
Her English is improving
Crime is increasing

Budowa zdania
Podmiot + czasownik być + czasownik z końcówką ing
She is attending a course
They are attending a course

Pytania
Przez inwersję- czyli odwrócenie czasownika być z podmiotem 
She is cooking.
Is she cooking?

They are renovating the house.
Are they renovating the house?

Przeczenia.
She isn’t revising.
They aren’t revising.

Słowa charakterystyczne

Now- teraz 
Obecnie = At present, currently, nowadays, these days

!!!
Dodając końcówkę ing,  jeżeli wyraz kończy się na literę e, e wyrzucamy
Dance- dancing

Jeżeli wyraz jest jednosylabowy , i jest w nim tylko jedna samogłoska , która jest samogłoską przedostatnią, to ostatnią sylabę podwajamy

Hit- hitting
Run- running
Stop- stopping


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...