4 klasa powtorzenie do matury na zaliczenie
Klasa 4 basic grammar
GRMAMMAR PODSTAWY NA ZALICZENIE!!!!
- who- który, dla osób
- This is Mark who is a good lawyer.
- which - który, dla rzeczy
- This is this famous castle which was built in 14 th century
2. Przedimki
A, an , the
a, an - jakiś
the - te, ta, konkretny, jedyny w swoim rodzaju
- She is a teacher.- jedna z wielu
- She is the teacher who explained the tenses to me.- tą, konkretną która
a, an - liczba pojedyncza, rzeczowniki policzalne
the, pojedyncza, mnoga, policzalne , niepoliczalne
This is an umbrella.
This a brolly.
These are new umbrellas.- w mnogiej nie stawiamy a, an
Give me money.- przed rzeczownikiem niepoliczalnym tez nie stawiamy
a przed spółgłoskami
an- przed samogłoskami( a, e, o, u , i , y)
!!!! the sky, the moon, the cinema, the stars, the earth - the stawiamy przed rzeczownikami jedynymi w swoim rodzaju
ale
at school, at hospital, at church ( są od tego wyjątki)
go home , go by plane, go by train
3. FEW, A FEW, A LITTLE, LITTLE
- few- niewiele- rzeczowniki policzalne
- A few- kilka - rzeczowniki policzalne
- Few people like German- niewielu
- A few people came and helped us with the prom - kilku
- A little- trochę - rzeczowniki niepoliczalne
- Give me a little time to tidy the mess.-trochę
- Little- niewiele
- There is litlle salt left.niewiele
4. Czasy ( budowa czasów na stronie internetowej : angzs1.cba.pl
- Simple Present
- Present Continuous
- Simple Past
- Simple Future
5. Zaimki
w dopełnieniu
Podmiot –wykonawca czynności = I, you, He, she , występuje na początku zdania
np. I like them .
Dopełnienie , me, you, Her, him nie wykonuje czynności , w zdaniu „występuje w dalszej części zdania”.
She likes him. ( him zaimek w dopełnieniu)
I – me – mnie, mną
You- you- ciebie, tobą
He- him- mu, jemu, go
She- Her- jej, nią
It- it- tego, to
We- us- nas, nam
You- you- was, wami
They- them- ich , nich
ü Sarah likes Mark. She likes him because he is sincere. Sarah= she= podmiot, Mark=him=dopełnienie
ü Mark likes Sarah. He likes her because she is help ful.Mark=He=podmiot, Sarah=Her=dopełnienie
6. Zaimki dzierżawcze
my - mój
your- twój
his-jego
her- jej
its- jego,jej,tego -r.nijaki
our- nasz
your-wasz
their- ich
7.
zaimki osobowe
I-ja
you- tyI-ja
she -ona
he - on
it- to, ono- r.nijaki
you-wy
they ey- oni
8.
on - na - położone na
On the table
on the floor
ale ! On the internet, on Tv , on holidays, on the trip
On Mondays
On 25 June
at the concert, at the meeting, at the stadium, at the post office
at 6
at midnight
at midday
at Christmas, at Easter , at New Year's Eve
In the room, in the fridge, in the classroom
in the morning, afternoon, evening
in spring
in June
in 1987
!!! in - za - in two years , in two weeks - za 2 lata
under- pod
behind - za
in front of - przed
between - pomiędzy
above - nad
with - z - with Kate
from - z jakiegoś kierunku - from France
9. dopełniacz - kogo. czego
- of
- This is the cover of their new album
- What is the name of your school?
- the list of the documents
- apostrof ' s
- Greg's car
- Tomek's bike
- Monique's pen
he most common mistakes














!!! W języku angielskim wykonawca zawsze na I miejscu.
· Ja poszedłem. I went.
· Ty odwiedziłeś. You visited.




!!!. W języku angielskim przymiotnik na I miejscu .
Kur s angielskiego=English course
Tennis table= stół do tenisa
Table tennis= tenis stołowy
Dopełniacz kogo, czego
Mark's book- książka Marka
students' works- prace uczniow
student's work- praca ucznia
children's works- prace dzieci
dla rodzaju nijakiego -of
a photo of Artur Rojek
the list of documents
11. Ciekawe konstrukcje gramatyczne pojawiające się w Readingach
It is likely - jest prawdopodobne
It is not allowed- nie zezwala się , nie wolno
You are supposed to - masz to zrobić, oczekuje się od ciebie
You are expected- masz to zrobić, oczekuje się od ciebie
Podobne zwroty
What is he like?- jaki ma chrakter
What does he look like?- jak wygląda
What does he like? - co lubi
12. Czasowniki modalne
- should - powinienem
I should sleep more.
- Can - umieć, móc , potrafić
Can I have a trotilla, please?
- mustn't - nie wolno
You mustn't smoke here
- must, have to - musieć
I must see that movie.
You have to learn more.
I had to learn more.
- may, might- móc
It might rain.
13. Liczba mnoga rzeczwonika
book - books
watch - watches
box- boxes
fly- flies
play- plays
ale
man- men
woman - women
child- children
tooth- teeth
foot- feet
........................................................................................
Vocabulary
1. tabelka
2. Places ustna
Opera house- opera(opra hauz)
Museum – muzeum (Mjuziem )
Castle- zamek (kasl)
Art. gallery – galeria sztuki
Shopping mall – galeria handlowa ( mol)
Theatre- (thiater)
Cnema- kino (sinema)
Forest- las
Park- park
Hill –wzgórze
By the sea- nad morzem
By the Lake- nad jeziorem
By the River- nad rzeką
In the underground- w metrze
On the bus- w autobusie
On the plane – w samolocie
On the train – w pociągu
Church- kościół ( czercz)
At the wedding- na weselu
At the meeting – na spotkaniu
At the lecture- na wykładzie ( lekcze)
In/ at the restaurant- w restauracji
In a shop- w sklepie
In the libr ary- w bibliotece(lajbreri)
Canteen- stołówka
Gym – siłownia
Pitch- boisko
Stadium – stadion (steidiem ) ....................................................
Ustna opis ilustracji !!!
3. PICTURE DESCRIPTION
TASK 2- do zadania numer 2
In the picture I can see a woman/ women who is/ are reading a book .
!!!
1 person – 2 people ( nie mówimy persons)
Używamy prezent Continuous =ing
Czasowniki
In the picture I can see a boy who is collecting rubbish .(zbiera śmieci)
In the picture I can see a girl who is feeding animals. (karmi)
In the picture I can see girls who are taking photos. (robić zdjęcia)
In the picture I can see men who are cutting down trees.(wycinać drzewa)
In the picture I can see a Man who is vacuuming.(odkurzać )
In the picture I can see a student who is revising.(powtarzać materiał)
In the picture I can see a boy who is fixing a roof. (naprawiać)
In the picture I can see a man who is preparing dinner (przygotowuje)
In the picture I can see a family who is moving out. (wyprowadzać się )
In the picture I can see a boy who is reading a book
In the picture I can see a girl writing a letter. (pisać list)
In the picture I can see a robber who is stealing a computer. (kraść)
In the picture I can see teenagers who are spraying graffiti.
In the picture I can see a woman who is tidying up.
In the picture I can see a Man who is working .
In the picture I can see a doctor who is examining the patient. (badać )
Pozostałe czasowniki
· - Save- ratować
· - Lie – leżeć ---he is lying !!! wyjatek w ortografii
· - Visit- zwiedzać
· - Sneeze- kichać
· - Wipe your nose- wycierać nos
· - Sing, dance
· - Walk, go
· - Talk
· - Do experiments, Carry out , perform, conduct experiments- przeprowadzać eksperymenty
· - Per form – występować
· - Perform household duties, chores – wykonywać domowe obowiązki
· - Iron – prasować
· - Conduct a lesson – prowadzić lekcje ( o nauczycielu)
· - Listen – słuchać
· - Disturb, disrupt, interrupt- przeszkadzać
· - Pay attention – uważać
· - Focus, concentrate- koncentrować się
· - Discuss- dyskutować
· - Explian- wyjaśniać
· - Buy, pay
· - Stand in the queue- (kju wymowa) stać w kolejce
· - Eat
· - Sit In a wheelchair- siedzieć w wózku inwalidzkim
· - Stand
· - Help
· - Ride a bike, drive a car, go by bus,
· - Sleep, Take a nap – spać , drzemać
· - yawn .(jon) ziewać
· - smile , Laugh – uśmiechać , smiać się, (Laf) , giggle – chichotać
· - paint,
· - renovate- remontować
· - iron- prasować
· - wash up- zmywać
· - work out- ćwiczyć
· - Take a Bath- kąpać się
· - Get tan- opalać się
· - Sunbathe- opalać się (sanbeif)
· - Celebra te- świętować
· - Rest- odpoczywać
· - Argue, fall out, have a row, quarrel- kłócić się
· - Bully- zastraszać
· - Greet-witać się
· - Fasten the belts- zapinać pasy
· - Have a good time- bawić się świetnie
· - Check the time- sprawdzać godzinę
· - Look at – patrzeć na
· - Look for – szukać
· - Look after, Take care of- opiekować się
· - Babysit- opiekować się( jako opiekunka )
· - Go on a ride- przejażdżka karuzelą
· - Go shopping
· - Transfer Money
· - Pay with credit car
· - Taste- próbować potrawę
· - Sail, swim
· - Dress up for a fancy dress party( as) - przebierać się na bal przebierańców ( jako)
· - - Wear a costume –nosić kostium
· - Put out the fire- gasić pożar , extinguish
· - Hand out- rozdawać coś
· - Give, get
· - Pick up- zbierać , zrywać , podnosić , odbierać z lotniska, przyswajać języki
· - Observe through a microscope – obserwować przez mikroskop
· - Drive a traktor
· - Raise a hand- podnosić rękę
· - Talk on the phone
· - Answer the phone- odebrać telefon
· - Look through a magazine – przeglądać gazetę – Flip through - przeglądać gazetę
· - Be late- spóźnić się
· - Be nervous – be irritated- be annoyed – be anxious – be uneasy denerwować się
· - Come to the Job interview- przyjść na rozmowę kwalifikacyjną
· - Earn Money- zarabiać pieniądze
· - Drink
· - Be depressed- być załamanym
· - Be deep In thoughts – być zamyślonym , think , consider (rozważać )
· - Run, jog
· - Climb the mountain (klaim !!!)
· - Hitchhike- jechać autostopem
· - Backpack – podróżować z plecakiem
· - travel
· - Hike – wędrować po górach
· - Skip classes, miss classess, play truant form school- wagarować
· - Take an exam- przystąpić do egzaminu , sit an exam
· - Attend a course- chodzic na kurs , enrol In a course – zapisać się na kurs
· - Ski, skate, snowboard,- na nartach, na łyżwach
· - Do sports , do yoga, do karate (karati)
· - Dive, scuba dive, surf
· - Play the gitar, violin, trumpet, cello , harp
· - Have a hair cut- obcinac włosy – she is having Her hair cut !!!
· - Serve food- serwowac jedzenie
· - Wait- czekać
· - Complain- skladać zażalenie, reklamację , narzekać
· - Smoke
· - Sell- sprzedawać
· - Sew- (sou) szyć
· - Try on – przymierzać ubranie
· - Clap hands – klaskać
· - Give a gift- dać prezent
· - Play- grać , bawić się- play with the dog , play computer games
· - Watch TV, telly
· - Listen to the radio
· - Hug- przytulać się , cuddle
· - Admire stunning views – podziwiać cudowne widoki (edmaje stanin wius)
· - Look at the paintings In the art gallery / museum – patrzeć na obrazy w galerii sztuki (Mjuziem )
· - Indulge In the book – pogrążyć się w lekturze – engross, immerse
· - Study, learn, teach
· - Go for a walk, Wander, Stroll
· - fight
· - work out at the gym, do leg ( abs- brzuch ) muscles exercise , do leg work out – robić ćwiczenia na mięśnie nóg
· - play , go bowling – grać, iść na kręgle
· - lift weights – podnosić ciężary
· - row- wiosłować
· - remove the Derbis, damage - usuwać gruz, zniszczenia
· - rescue – ratować
· - collect food, clothes for the flood victims- zbierać jedzenie, ubrania dla ofiar powodzi
· - vote- głosować
· -do voluntary Job- wykonywać pracę jako woluntariusz
· - clean up the city – sprzątać miasto
· - Take part in an action , campaign (kampejn) – brać udział w akcji , kampanii3.Questions- pytania na utsną - słówka tylko z pytań
1.What factors are important when you go on holidays?
2.Why is it worthy to go on holidays after the season?
3. Should we introduce new traditions?
4. Why do city dwellers move out from the cities?
5. What is the modern lifystyle ?
6.What is the most serious contemporary disease?
7. Is education at home a good idea. ?
8. What rules should students obey ?
8.9.Is spraying graffiti a crime or art.?
9. Why do people commit crime?
10.Are libraries used so often now as in the past?
11.Should we speak about our emotions or should we hide them?
12. Why are teenagers so aggresive?
13. What influences teens’ behaviour?
14.Advantages and disadvantages of studying abroad?
15.Why is English becoming so increasingly popular?
16.Pluses of package tours?
17.Why do polish people prefer to spend holidays abroad?
18.Are you for or against keeping a gun at home?
19. Disadvantages/drawbacks of moving In the city?
20. Should driving a car In the city centre be forbidden?
21. Do you prefer to travel on your own or with travel agency?,
22. Is Poland an attractive holiday destination?
23. Why is it difficult for the disabled to find a Job?
24. What is your view on paraolympics?
25. What is the attitude of other people towards the disabled/ handicapped?
26. Should animals be employed to entertain people?
27. What is the cause of ?
28.What is the reason for?
29.How should this problem be solved?
30. How to reduce/ curb crime?
31. What are the benefits of exchange students?
32. Has use of technology improved learning and teaching?
33. What is the influence?
34. How does it affect?
35. Does the room reflect the personality of the owner
36. What is the safest means of transport ?
4. Zwroty na ustną
- Picture 1 doesn't appeal to me- nie przemawia do mnie
- Picture 2 would appeal to young people more- nie przekona
- I would opt for picture number 2- I choose
- I reject- odrzucam
- In the background, in the foreground
- I am more convinced by picture number 2- przekonanay
- * Picture 2 is more compelling,appealing ( przekonujący , frapujacy) interesting, curious ( kjuries) eye - catching
- It is not my cup of tea
- Picture 1 doesn't appeal to me- nie przemawia do mnie
- Picture 2 would appeal to young people more- nie przekona
- I would opt for picture number 2- I choose
- I reject- odrzucam
- In the background, in the foreground
- I am more convinced by picture number 2- przekonanay
- * Picture 2 is more compelling,appealing ( przekonujący , frapujacy) interesting, curious ( kjuries) eye - catching
- It is not my cup of tea
Komentarze
Prześlij komentarz