Rozprawka typu plusy i minusy
Wstęp:
Stawiamy tezę, zawierając kluczowe słowa z tematu/ polecenia. Zaznaczamy,że istnieją plusy i minusy omawianego zjawiska.
Np.
Recently banning cars from city centres has become a moot question which arrises a myriad of controversies. Everyone is a proud owner of a car these days. Yet, the fact that streets are flooded with vehicles are objected by many. There are obvious advantages and disadvantages of implementing such a ban.
Rozwinięcie :
- 2 argumenty za
- 2 argumenty przeciw
Przedstawiając argumenty stosujemy zasadę : od ogólu do szczegółu. Przedstawiamy dany argument, a nastepnie go rozwijamy. Unikamy przykładów z życia, oraz języka potocznego.
Zakończenie
Po pierwsze zakończenie pod kątem objetości ma zawierać tyle samo słów ( mniej więcej) jak wstep.
W zakończeniu podsumowujemy temat, tutaj możemy przechylić się najedna stronę, podając nasze zdanie na ten temat. Należy sie ponownie odnieść do plusów i minusów. Nie należy podawać nowych argumentów.
np.
Introducing a ban of entering the city centres for cars poses a controversial issue. In my opinion, the advantages of implementing such a ban outweigh the disadvantages. Yet, the decision must be thoroughly considered by the citizens and authorities of particular cities.
Pamiętajmy o limicie słów, UKłADZIE GRAFICZNYM, kompozycji !!!
Zwroty- bogactwo językowe
Pamietajmy o bogactwie językowym
- However, there are pluses( advantages) and minuses(disadvantages) of this phenomenon.- Jakkolwiek, są plusy i minusy
- However, there are those who support the idea and those who oppose it. - są ci którzy popierają pomysł, i ci którzy sa przeciwni
- Summing up, the drawbacks outnumber/ outweigh the benefits. - Podsumowując, minusy przewyższają plusy.
- a moot question- sporna kwestia
- It poses an issue- stanowić problem
- It sparks controversy- wywołuje konrtowersje
- a myriad of - wiele
- yet- jakkolwiek
- It enables to - to umożliwia , zamiast zdania : np. you can use it = It enables young people to use it
- It should be highlighted that - powinno się nadmienić
- it might be concluded that - powinno się nadmienić
- it should be stressed that - powinno się nadmienić
- it might be pointed out - powinno się nadmienić
- it is a common knowledge - powszechnie sie uważa
- It is a truth commonly acknowledged - powszechnie sie uważa
- moreover, furthermore- ponadto
- however, yet, still, nevertheless- jakkolwiek
- therefore, thus, hence, - dlatego też
- The pros outnumber the cons - plusy przeważaja minusy
- Before plunging into that decision, one should consider both the advantages and disadvantages - przed podjęciem tej decyzji, powinno rozważyc się zarówno plusy jak i minusy
- On the one hand- z jednej strony
- on the other hand - z drugiej strony
- undoubtedly - niewątpliwie
- one should bear in mind that - powinno sie pamietać
- one should take into consideration that - powinno sie pamiętać
Pamietajmy także o synonimach - Bogactwo językowe
Synonimy
1. Great -stunning , outstanding , fabulous , gorgeous, eye-.catching , breath- taking, mesmerising, enchanting, amazing
2. horrible- *gross, terrible,awful
3. boring- dull, mundane
4. interesting- curious, fascinating, compelling, gripping,
5. fat- obese, over- weight , chubby , plump, stocky
6. thin- lanky, lean, slim, skinny
7. walk-stroll, ramble
8. rich- wealthy, well - to - do
9. shabby- run- down, *tattered ( o ubraniach, meble, budynki) ,* musty ( damp) , dilapidated, scruffy , unkempt, sloppy, destroyed, ....................,* dingy,(wyblakly , pomplamiony) *flimsy (nietrwały)
10. quiet-tranquil, peaceful
11. obey -stick to the rules,
12. introduce-implement,enforce
13. take part-participate,
14. huge - vast , immense, enormous, .spacious, major.
15. small-tiny, minor
16. problem-issue,
17. plus-advantage, good side, benefit, asset, pros
18. minus-drawback, downside, bad side, cons, vice, disadvantage
19. strict- severe, stiff, 'demanding
20. bring up children- rear, raise
21. organise -arrange, hold.
22. neat- tidy , immaculate, spick and span , groomed
23. messy- untidy, cluttered,
24. important- essentail, key, crucial, significant, considerable , remarkable
25. sad- worried, concerned, upset, anxious, uneasy,
26.moody- sulky- fussy
27. argue- quarrel, , have a row, fall out, * bicker, squabble
28. cross- angry, tense, annoyed , furious
29. complain- nag, moan
30. cry- weep
31. think- reckon, gather, view, believe, to my mind.
as far as I am concerned , consider
32. cope with- handle, tackle, manage, solve
33. happy, delighted, cheerful, overjoyed, over the moon, likeable, cheery
34. aim- target, objectivegoal, purpose
Artykuł
Artykuł musi mieć tytuł!
We wstępie nakreślamy temat, tak aby zachęcić czytelnika oraz wyrażamy swoje zdanie.
Rozwinięcie składa się z dwóch części. Treść narzucona jest w
poleceniu. Artykuł może zawierać elementy opisu lub opowiadania. W zakończeniu piszemy podsumowanie tematu oraz wyrażamy nasze zdanie.
poleceniu. Artykuł może zawierać elementy opisu lub opowiadania. W zakończeniu piszemy podsumowanie tematu oraz wyrażamy nasze zdanie.
Zakończenie jest obowiązkową częścią pracy.
Bullying.
Napisz artykuł na temat problemu bullyingu (zastraszania) wśród młodzieży w Polsce. Przedstaw swoje doświadczenia oraz wyraź swoje zdanie.
High time to stand up to bullies!
Bullying has become an appalling problem among teens in Poland. Sadly, it is on the increase and little has been done to decrease it. Quite the contrary, bystanders and victims seem to hide in the shadow. It is time to fight the problem.
I, personally, have been affected by the problem numerous times. Being a shy and quiet teenager, have been a victim of namecalling, bullying and threatening. When I was in middle school I had this boy in my class, called Tom, a fan of wrestling and physical exercises. He would get involved in all the fights which were at school. He was brave, strong and eager to show off his being superior. As far as his muscles are concerned, of course. As to his marks and test results his superiority seemed to vanish. After being bullied for quite a long time, I reported it to my class teacher. She was appalled and dealt with the matter. Tom was expelled from school as it was revealed that he had bullied many students.
Therefore, I strongly believe that we should stand up to bullies. They deserve severe punishment. What they do is wrong and should be resolved. Victims of those cruel and unjustified acts suffer deeply and they will never forget being bullied. They are innocent and they should be supported by their friends, teachers and family. ......................................................
Komentarze
Prześlij komentarz