Przejdź do głównej zawartości

Strona bierna

Strona bierna to struktura używana, kiedy wykonawaca  danej czynności jest niezanany lub nieistotny.

Np. 
Okno jest myte w każdą środę.  - Strona Bierna 

Zosia myje okno w każdą środę. - Strona czynna 

Ogólny schemat strony biernej.

Dopełnienie + czasownik być + 3 forma lub ed 

Present Simple 
She cleans the window every Wednesday.
The window is cleaned  every Wednesday.

is / are  + 3 forma lub ed 

Present Continuous 
She is cleaning windows now.
Windows are being cleaned now. 

is / are  + being + 3 forma lub ed 

Past Simple 
She cleaned the window yesterday. 
The window was cleaned yesterday. 

was/ were + 3 forma lub ed 

Present Perfect 
She has cleaned the window. 
The window has been cleaned.

has/ have been 3 forma lub ed 

Simple Future 

She will clean the window.
The window will be cleaned. 

will + be  3 forma lub ed 

Past Continuous 
He was fixing his car.
His car was being fixed. 

was/ were + being 3 forma lub ed 

czasowniki modalne

She should clean the window.
The window should be cleaned. 

czasownik modalny ( can, may, should, must) + be 3 forma lub ed 

Past Perfect 

She had fixed his car.
His car had been fixed.

Had + been 3 forma lub ed 



Pytania w stronie biernej tworzymy przez inwersję: 

The book was written by Arthur Conan Doyle.

Was the book written by Arthur Conan Doyle? 

Who was the book written by?
By whom was the book written? 


Ciekawe konstrukcje w stronie biernej 

They told him.......
He was told .......Powiedziano mu 

They informed him.
He was informed.....Poinformowano go 

!!! Matura rozszerzona : 

They say he is rich.
He is said to be rich. Mówi się, że on jest bogaty 

They claim he stands out.
He is claimed to stand out. Twierdzi się, że on się wyróżnia. 

Task 1. 

Przekształć zdania ze strony czynnej na bierną 

1. She waters the flowers every day.
..............................................................
2. She is filling in the claim form.
...........................................................
3. She has renovated her attic.
.........................................................
4. He will refurbish the whole house.
........................................................
5. He doesn't allow us to enter the premises.
We ......................................................
6. Mike has discovered this abandoned building by chance.
.....................................................................................
7. Who invented the time machine?
.....................................................................
8. Who directed Joker?
............................................................................
9. They believe he is the best biker.
He .........................................................
10. They gave him a pay rise.
He ................................................

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...