Przejdź do głównej zawartości

Matura podstawowa słownictwo

matura words - matura podstawowa



1. Shabby, old - odrapany, stary
2. mesmerising, wonderful, enchanting- cudowny
3. cluttered, messy- zagracony, brudny
4. small, tiny- mały
6. big, huge
7. great, wonderful, amazing- cudowny
8. stunning, gorgeous np. views- cudowny
9. scared, frightened, * petrified- wystraszony
10. sad, upset, anxious, (enkszes) worried- smutny
11. happy, cheery, overjoyed, over the moon- szczesliwy
12. boring, dull- nudny
13. eye-catching, picturesque, *scenic- malowniczy
14. quiet, tranquil, calm (kam), peaceful- spokojny
15. neglected, unkempt- zaniedbany
16. damp- zawilgocony, zagrzybialy
17. I was mesmerised, I was enchanted- byłem oczarowany

18. fat, chubby , plump- gruby
19. slim, thin, skinny- chudy
20.. beautiful, gorgeous- cudowny
21. healthy- zdrowy
22. delicious, tasty , nutritious- smaczny, pozywny
23. severe, strict np. punishment, teacher, parent- surowy
24. important- wazny
25. * appealing - przekonujący np. obrazek na ustnej
26 * I am convinced by picture number 1- jestem przekonany
27. offputting - zniechecający

Places: 
Opera house- opera(opra hauz)
Museum – muzeum (Mjuziem )
Castle- zamek (kasl)
Art. gallery – galeria sztuki
Shopping mall – galeria handlowa ( mol)
Theatre- (thiater)
Cinema- kino (sinema)
Forest- las
Park- park
Hill –wzgórze
By the sea- nad morzem
By the Lake- nad jeziorem
By the River- nad rzeką
In the underground- w metrze
On the bus- w autobusie
On the plane – w samolocie
On the train – w pociągu
Church- kościół ( czercz)
At the wedding- na weselu
At the meeting – na spotkaniu
At the lecture- na wykładzie ( lekcze)
In/ at the restaurant- w restauracji
In a shop- w sklepie
In the libr ary- w bibliotece(lajbreri)
Canteen- stołówka
Gym – siłownia
Pitch- boisko
Stadium – stadion (steidiem ) 

Other words and expressions 

  • -1.The picture appeals to me- obrazek mnie przekonuje
  • 2. The picture would appeal to young people - obrazek przekona młodych ludzi
  • 3. disabled people - niepełnosprawni
  • 4. have a good time – bawic się dobrze
  • 5. addiction ,uzależnienie
  • 6. endangered species – gatunki zagrożone
  •    7.Protect – chronić
  • 8. ingredients – składniki
  •    9.Recipe – przepis
  •     10.  Disaster : flood, ( flad - powóź),  earthquake( erfklejk) - trzęsienie ziemi
  •     11. victim – ofiara
  •    12. Rescue- ratować
  •    13.  Flooded- zalany, zatopiony  - destroyed – zniszczony -  injured – ranny
  •   14. Action, campaign- akcja , kampania (kampejn)
  •  15.  - bully / bullying- łobuz zastraszajacy innych 
  • 16.   A witness of bullying – świadek znęcania
  • 17. Solve/ solution to the problem – rozwiązywać problem, rozwiązanie problemu
  • 18. crime – przestępstwo
  •  19. punishment – kara
  •    20. global warming- globalne ocieplenie 
  •    21. traffic – traffic jam – ruch uliczny, korek
  •     22. wheelchair – wozek inwalidzki-  facilities – udogodnienia
  •     23.  transfer- przelew
  • 24. discount
  •  25. canteen- stołowka
  • 26.- appearance – wygląd, judge people by appearances – osądzać ludzi po wyglądzie

  •  27.household duties (chores) domowe obowiązki : do the dishes=wash up, vacuum, iron,     mow the lawn,(kosić trawnik)  dust the furniture (ścierać kurz)
  • 28. appliance (eplajens) = device=invention=urządzenie
  •  29. useful invention – przydatne urządzenie
  • 30.- apply for a job – składać podanie o pracę
  • ………………………………………………………
  • 31.part time job – praca dorywcza
  • 32. advantages and disadvantages - +, - (edwentydzys, dysedwentydzys)
  • Pros, and cons, pluses and minus , (+downside, upside), drawback , (* flipside ), good side, bad side
  •  33. - it is my cup of tea = I like it
  • 34.- focused on the lesson, *pay attention , uważać , diligent student – pilny
  • 35.   - disruptive – niegrzeczny, przeszkadzający
  • 36    - cheating – oszukiwanie, „ściąganie na lekcji”
  •  37   - clean-up the world campaign- akcja sprzątania świata
  • 38    - take part - brać udział
  • 39.      * get involved – angazowac + participate- brać udział
  • 40 - I reject, turn down - odrzucam 

  • !
  •        Słówka z pytań 
  • -  1. cause (koz) - przyczyna, powodować

  •      What is the cause ?
  •    
  • 2.increase (ynkrys) - wzrost

  •    3. affect, influence, impact - wpływać
  •     4. reflect - odzwierciedlać
  •     5. decrease, decline - spadek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...