Przejdź do głównej zawartości

4tl1 gramaTYKA na zaliczenie

Czasy 

  • Simple Present
  • Present Continuous
  • Simple Past 
  • Simple Future 


5. Zaimki 

w dopełnieniu 

Podmiot –wykonawca czynności = I, you, He, she , występuje na początku zdania
np. I like them .

Dopełnienie  , me, you, Her, him nie wykonuje czynności , w zdaniu „występuje w dalszej części zdania”.
She likes him.  ( him zaimek w dopełnieniu) 
I –           me –     mnie, mną
You-      you-      ciebie, tobą
He-        him-      mu, jemu, go
She-      Her-       jej, nią
It-           it-           tego, to
We-       us-         nas, nam
You-      you-     was, wami
They-    them-   ich , nich

ü    Sarah likes Mark. She  likes him because he is sincere.  Sarah= she= podmiot, Mark=him=dopełnienie
ü  Mark likes Sarah. He likes her because she is help ful.Mark=He=podmiot, Sarah=Her=dopełnienie
6. 
Zaimki dzierżawcze 
my - mój
your- twój
his-jego
her- jej
its- jego,jej,tego -r.nijaki 
our- nasz
your-wasz
their- ich 
7. 
zaimki osobowe 

         I-ja
         you- ty
         she -ona
               he - on
               it- to, ono- r.nijaki
        we- my
       you-wy
       they ey- oni

8.
Przyimki 

on - na - położone na

On the table
on the floor


ale ! On the internet, on Tv , on holidays, on the trip

On Mondays
On 25 June


at the concert, at the meeting, at the stadium, at the post office
at 6
at midnight
at midday
at Christmas, at Easter , at New Year's Eve

In the room, in the fridge, in the classroom
in the morning, afternoon, evening
in spring
in June
in 1987
!!! in - za - in two years , in two weeks - za 2 lata 

under- pod
behind - za
in front of - przed
between - pomiędzy
above - nad
with - z - with Kate
from - z jakiegoś kierunku - from France 


Dopełniacz  kogo, czego 
Mark's book-  książka Marka
students' works- prace uczniow
student's work- praca ucznia 
children's works- prace dzieci 
dla rodzaju nijakiego -of 
a photo of Artur Rojek 
the list of documents

Czasowniki modalne 
- should - powinienem 

I should sleep more.
Ja powinienem spać wiecej

- Can - umieć, móc , potrafić 
Can I have a trotilla, please? 
- mustn't - nie wolno 
You mustn't smoke here 

- must, have to - musieć 
I must see that movie.
You have to learn more. 
I had to learn more.

- may, might- móc 

It might rain.


13. Liczba mnoga rzeczwonika 

book - books 
watch - watches
box- boxes
fly- flies 
play- plays 


ale 

man- men
woman - women
child- children 
tooth- teeth
foot- feet











3. Tabelka 
http://www.ang.pl/gramatyka/czasowniki-verbs/czasowniki-nieregularne

 A2 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...