Przejdź do głównej zawartości

Rozprawka - Artykuł - 4 tl1




Rozprawka typu plusy i minusy 


Wstęp:
Stawiamy tezę, zawierając kluczowe słowa z tematu/ polecenia. Zaznaczamy,że istnieją plusy i minusy omawianego zjawiska. 


Np. 
Recently banning cars from city centres has become a moot question which arrises a myriad of controversy. Everyone is a proud owner of a car these days. Yet, the fact that streets are flooded with vehicles are objected by many. There are obvious advantages and disadvantages of implementing such a ban. 
  
Rozwinięcie : 


  • 2 argumenty za 



  • 2 argumenty przeciw 


Przedstawiając argumenty stosujemy zasadę : od ogólu do szczegółu. Przedstawiamy dany argument, a nastepnie go rozwijamy. Unikamy przykładów z życia, oraz języka potocznego. 

Zakończenie

Po pierwsze zakończenie pod kątem objetości ma zawierać tyle samo słów ( mniej więcej) jak wstep. 

W zakończeniu podsumowujemy temat, tutaj możemy  przechylić się najedna stronę, podając nasze zdanie na ten temat. Należy sie ponownie odnieść do plusów i minusów. Nie należy podawać nowych argumentów. 

np. 


Introducing a ban  of entering the city centres for cars poses a controversial issue. In my opinion, the advantages of implementing such a ban  outweigh the disadvantages. Yet,  the decision must be thoroughly considered by the citizens and authorities of particular cities. 


Zwroty- bogactwo językowe 
Pamietajmy o bogactwie językowym 


  • However, there are pluses( advantages) and minuses(disadvantages) of this phenomenon.- Jakkolwiek, są plusy i minusy 
  • However, there are those who support the idea and those who oppose it. - są ci którzy popierają pomysł, i ci którzy sa przeciwni
  • Summing up, the drawbacks outnumber/ outweigh the benefits. - Podsumowując, minusy przewyższają plusy.
  • a moot question- sporna kwestia 
  • It poses an issue- stanowić problem 
  • It spark controversy- wywołuje konrtowersje
  • a myriad of - wiele 
  • yet- jakkolwiek
  • It enables to - to umożliwia , zamiast zdania : np. you can use it = It enables young people to use it 


  • It should be highlighted that - powinno się nadmienić 
  • it might be concluded that - powinno się nadmienić 
  • it should be stressed that - powinno się nadmienić 
  • it might be pointed out - powinno się nadmienić 
  • it is a common knowledge - powszechnie sie uważa
  • It is a truth commonly acknowledged - powszechnie sie uważa
  • moreover, furthermore- ponadto 
  • however, yet, still, nevertheless- jakkolwiek 
  • therefore, thus, hence, - dlatego też 
  • The pros outnumber the cons - plusy przeważaja minusy 
  • Before plunging into that decision, one  should consider both the advantages and disadvantages - przed podjęciem tej decyzji, powinno rozważyc się zarówno plusy jak i minusy 
  • On the one hand- z jednej strony 
  • on the other hand - z drugiej strony 
  • undoubtedly - niewątpliwie 
  • one should bear in mind that - powinno sie pamietać 
  • one should take into consideration that - powinno sie pamiętać 


Pamietajmy także o synonimach - Bogactwo językowe 

Synonimy



1. Great -stunning , outstanding ,  fabulous ,  gorgeous,  eye-.catching , breath- taking, mesmerising, enchanting, amazing


2. horrible- *gross, terrible,awful
3. boring- dull, mundane

4. interesting- curious, fascinating, compelling, gripping,

5. fat- obese,  over- weight , chubby , plump, stocky

6. thin- lanky, lean, slim, skinny

7. walk-stroll, ramble

8. rich- wealthy, well - to - do

9. shabby-  run- down,  *tattered ( o ubraniach, meble, budynki) ,* musty ( damp) , dilapidated, scruffy , unkempt, sloppy, destroyed, ....................,* dingy,(wyblakly , pomplamiony)  *flimsy (nietrwały)

10. quiet-tranquil,  peaceful

11. obey -stick to the rules,

12. introduce-implement,enforce

13. take part-participate,

14. huge - vast , immense, enormous, .spacious, major.

15. small-tiny, minor

16. problem-issue,

17. plus-advantage, good side,  benefit, asset, pros

18. minus-drawback,  downside, bad side, cons,  vice, disadvantage

19. strict- severe, stiff, 'demanding

20. bring up children- rear, raise

21. organise -arrange,  hold.

22. neat- tidy , immaculate, spick and span , groomed

23. messy- untidy, cluttered,

24. important- essentail, key, crucial, significant,  considerable , remarkable

25. sad- worried,  concerned, upset,  anxious,  uneasy,

26.moody- sulky- fussy

27. argue- quarrel, , have a row, fall  out, * bicker, squabble

28. cross- angry, tense, annoyed , furious

29. complain- nag, moan

30. cry- weep

31. think- reckon,  gather,  view, believe,  to my mind.

as far as I am concerned , consider

32. cope with- handle, tackle, manage, solve

33. happy, delighted, cheerful, overjoyed,  over the moon, likeable, cheery

34. aim- target, objectivegoal, purpose






Artykuł 

Artykuł musi mieć tytuł!

We wstepie nakreślamy temat, tak aby zachęcić czytelnika oraz wyrażamy swoje zdanie. 

Rozwinięcie składa się z dwóch części. Treść narzucona jest w polecen iu. Artykuł może zawierać elementy opisu lub opowiadania. W zakończeniu piszemy podsumowanie tematu oraz wyrazamy nasze zdanie. 
Zakończenie jest obowiązkową częścią pracy. 



Bullying. 
Napisz artykuł na temat problemu bullyingu (zastraszania) wśród młodzieży w Polsce. Przedstaw swoje doświadczenia oraz wyraź swoje zdanie. 



                                        High time to stand up to bullies!

Bullying has become an appalling problem among teens in Poland. Sadly, it is on the increase and little has been done to decrease it. Quite the contrary, bystanders and victims seem to hide in the shadow. It is time to fight the problem.


I, personally, have been affected by the problem numerous times. Being a shy and quiet teenager, have been a victim of namecalling, bullying and threatening. When I was in middle school I had this boy in my class, called Tom, a fan of wrestling and physical  exercises. He would get involved in all the fights which were at school. He was brave, strong and eager to show off his being superior. As far as his muscles are concerned, of course. As to his marks and test results his superiority seemed to vanish. After being bullied for quite a long time, I reported it to my class teacher. She was appalled and dealt with the matter. Tom was expelled from school as it was revealed that he had bullied many students.

Therefore, I strongly believe that we should stand up to bullies. They deserve severe punishment. What they do is wrong and should be resolved. Victims of those cruel and unjustified acts suffer deeply and they will never forget being bullied. They are innocent and they should be supported by their friends, teachers and family. ......................................................


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...