Przejdź do głównej zawartości

Tabelka rozszerzenie

Tabela czasownikow- poziom rozszerzony


·        Lay, laid, laid- kłaść coś
·        Lie, lay, lain – leżeć
·        Lie, lied, lied- kłamać
·        Spill, spilt, spilt- rozlać
·        Slip, slipped, slipped- poślizgnąć się
·        Bear, bore, borne- rodzić się, znosić 
·        Bind, bound, bound- zwiazywać 
·        Beat, beat, beaten- bić 
·        Bite, bit, bitten- gryżć
·        Hang, Hung, Hung- wieszać rzeczy 
·        Hang, hanged, hanged- wieszać * (ludzi )
·        Fling, flung, flung- rzucać, ciskać w kąt 


Flung the door open.

·        Heave, hove, hove- wymiotować lub
·        Heave, heaved, heaved- wymiotować
·        Hurt, hurt, hurt
·        Knit, knit, knit - robić na drutach lub 
·        Knit, knitted, knitted
·        Lean, leant, leant,- pochylać się , opierać się lub 
·        Lean, Leaned, Leaned
·        Leap, leapt, leapt- skakać 
·        Light, lit, lit ( lub lighted)- zapalać 
·        Mow, mowed, mown(lub mowed)- kosić trawę


I


·        Plead, pleaded, pleaded (lub pled AM)- błagać 
·        Quit, quit, quit- rezygnować
·        Sew, sewed, sewn, (lub sewed)- szyć 
·        Shed, shed, shed- rzucać ( światło, ronić łzy) 
·        Shoe, shod, shod –podkuć konia
·        Shoot, shot, shot- strzelać 
·        Shrink, shrank, shrunk- kurczyc sie




·        shut, shut,shut- zamykać 
·        slay, slew, slain- zabić 
·        slide, slid, slid- poslizgnąć się 
·        Speed, sped, sped- spieszyć się, jechać z b. dużą prędkością 
·        Stick, stuck, stuck- przyklejać
·        Strike, srtuck, struck- uderzyć 
·        Tear, tore , torn- drzec ( te, to, torn) 

Examples :

·        The lighting Has struck on our stable.
·        I have stuck some stickers on the fridge and now I can’t remove them.
·        I have slain the dragon with my new sword.
·        I have slid/ slipped  on a banana peel .
·        Have you torn my paper? I wanted to read the news.
·        She has shut all the windows and shutters and her house is inaccessible.
·        The shirt has shrunk unfortunately.
·        A new study has shed some light on the issue of ma king experiments on animals.
·        I pleaded the shop asissistant to exchange the  flawed dress but she was so unhelpful.
·        She has sewn the blouse herself .
·        I lit the fireplace and went outside.
·        Have you mown the lawn?
·        I leant over her to overhear their conversation.
·        I have laid the table and I am ready for the feast.
·        He laid his books on the shelf and didn’t want to learn any more.
·        He may  have lain on the sward on purpose .
·        You have spilt the milk.
·        I have beaten him up .

·        He beat me and threathened me and I had to report it to my class teacher.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...