Przejdź do głównej zawartości

Rozprawka

ROZPRAWKA 


Rozprawka ( za i przeciw)

Wstep – stawiamy tezę , przedstawiamy problem, zaznaczamy że istnieją zarówno wady i zalety danego problemu. Nie wyrażamy swojej opinii. !!!


np. The Internet has become an indispensable tool used in almost every walk of life. People cannot imagine life without it. However, there are pluses and minuses. 
Rzowinięcie
argumenty za i argumenty przeciw.

zakończenie
Podsumowanie tematu , w którym możemy wyrazić swoją opinię.

zwroty
Firstly, secondly, finally
All things considered, to sum up- podsumowując
the drawbacks outnumber/ outweigh the benefits – minusy przeważają plusy

pros and cons- plusy i minusy


Kryteria oceniania 




I. TREŚĆ  
- uczeń rozumie wybrany 
temat, 

- dostosowuje treść do 
formy wypowiedzi: 

– formułuje tezę, 
– omawia temat, 
– podsumowuje temat , 
- zna realia danego
obszaru językowego 


ABY UZYSKAĆ MAX PUNKT. Uczen : 

1. formułuje wypowiedź zgodną z tematem,
2. prawidłowo formułuje tezę/ antytezę adekwatną do tematu,
3. omawia temat, trafnie dobierając argumenty za i przeciw,
4. podsumowuje temat,
5. poprawnie posługuje się wiedzą dotyczącą realiów danego obszaru językowego.

,
II. KOMPOZYCJA: 
- tworzy spójny tekst, 
- uwzględnia wszystkie części pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), 
- zachowuje proporcje między częściami pracy,
- graficznie wyodrębnia główne części pracy,  
- zachowuje określoną w zadaniu objętość pracy.

ABY UZYSKAĆ MAX PUNKT. Uczen : 

1. tworzy wypowiedź w pełni spójną, harmonijną, podporządkowaną wyraźnej myśli przewodniej,
2. uwzględnia wszystkie części pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), zachowując właściwe
proporcje między nimi,
3. wykazuje pełną konsekwencję w układzie graficznym pracy,
4. zachowuje objętość pracy w granicach określonych w poleceniu.

III. BOGACTWO 
JĘZYKOWE: 

- stosuje słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi, stosuje struktury
składniowe zgodnie z tematem i formą wypowiedzi, dostosowuje styl do formy wypowiedzi.


IV. POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA: 
- stosuje zgodnie z normą struktury morfosyntaktyczne,  zasady ortografii, i interpunkcji.
- błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich wyrazów, błędy stanowiące powyżej 5


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

modalne 2024

 Przetłumacz 1. umiesz    you can  2. umiałeś - you could                       3. jesteś w stanie     you are able to  4. będziesz umiał  - you will be able to  5, musisz - you have to , you must  6. nie musisz - you don't have to, you do don't need to  7. nie wolno- you mustn't , you can't * you are not allowed to *** you may not  8. musiałeś - you had to  9. nie musiałeś - you didn't have to  10. ona nie musi - she doesn't have to  11. może padać it could/ may/ might rain  12. mógłbym być szczęśliwy w Peru - I could/ may/ might  be happy in Peru  13. *** nie wolno tu palić - język formalny - you may not smoke  14.Czy mógłbyś - could you ? 15. Ja bym wyjechał- I would go away  16. zwykłem pić kawę - I would drink coffee/ I used to drink coffee 17. będę musiał - I will have to  19. powinieneś - you should , you ought t...

Konstrukcje teoria 2020

ONSTRUKCJE 1.       Neither Paul nor Janek is/ (are)  honest —  Ani Paul ani Janek nie jest uczciwy 2.      Neither of us – zwrotu tego używamy w odniesieniu do dwóch osób – żaden z   dwóch I have two brothers , neither of them is slim. 3.        None of us  – zwrotu tego używamy jeżeli w zdaniu odnosimy się do grupy większej niż 2 osoby None of us  is  prepared to the exam. 4.       Either …………….or ………albo, albo . Either I will go to the sea, or I will go to the lake. Albo pojadę nad morze, lub pojadę nad jezioro. 5.       It is no use crying  – nie ma sensu płakać It is no use complain ing W tej konstrukcji uzywamy czasownika z końcówką ing. 6.       There is no point in crying  - nie ma sensu płakać There  is no point  in  break ...

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...