Przejdź do głównej zawartości

I TF czasy terazniejsze

Present Continuous

Present Continuous

zastosowanie : 

1.      Dla czynności które mają miejsce w tym , danym momencie
She is listening to the song now.

2.      Dla czynności które mają miejsce obecnie.
She is revising tenses at present.

3.      Dla czynności które będą miały miejsce w najbliższej przyszłości ( plany na 100 %)
She is starting her new job today.

4.      Różnego rodzaju procesy, które się rozpoczęły i są wciąż kontynuowane
Her English is improving
Crime is increasing 

Budowa zdania
Podmiot + czasownik być + czasownik z końcówką Ing

She is attending a course
They are attending a course

Pytania
Przez inwersje
She is cooking.
Is she cooking?
They are renovating the house.
Are they renovating the house?

Przeczenia.
She isn’t revising.
They aren’t revising.

Słowa charakterystyczne
Now
Obecnie = At present, currently, nowadays, these days 
!!!

Dodając końcówkę Ing jeżeli wyraz kończy się na literę e , e wyrzucamy
Dance- dancing
Jeżeli wyraz jest jednosylabowy , i jest w nim tylko jedna samogłoska , która jest samogłoską przedostatnią , to ostatnią sylabę podwajamy
Hit- hitting
Run- running

Stop- stopping




Present Simple opracowanie


Simple present
1.      Dla czynności powtarzających się
I play basketball every day.

2.     Dla czynności które mają charakter stały
I work for Korona

3.     Harmonogramy, kalendarz , plan lekcji , rozkład jazdy pociągów, itd.
The plane leaves at 5.

4.     Czynności statyczne , związane z uczuciami, rozumowaniem ,
w odróżnieniu od czynności dynamicznych czynności statycznych nie widać „gołym okiem”.
Np. like, love, believe, want, remember, respect, need, reckon, seem, see, hear,  itd.

I believe in you.

Budowa zdania .

Podmiot + czasownik + reszta zdania

I like you

!!! Ale
She likes me

!  W  3. Os . l.poj w zdaniach twierdzących dodajemy do czasownika końcówkę „s”
I like                                     I want
She likes                             She wants

!! Jeżeli czasownik kończy się na s, ss, sh, ch, x lub o dodajemy końcówkę es

She watches TV every Day.

!! Jeżeli wyraz kończy się na literkę y a przed y jest spółgłoska to dodając końcówkę  literę y zamieniamy na i a następnie dodajemy końcówkę „ es „

Study – she studies
Ale - Play – she plays


Pytania

Pytania tworzymy przez operatory do, does
Does – dla 3 osoby l.poj.
Do – dla osób pozostałych

Do you want to continue?
Does she want to quit ?

!!! Pytania o podmiot 
Who likes Maths ?
Kto lubi Matematykę 

Jeżeli wykonawca  czynności pojawia się w odpowiedzi , to jest to pytanie o podmiot, w takim pytaniu nie używamy operatorów i w czasie P.Simple piszemy końcówkę s.
Who knows? 




Przeczenia
I don’t like you.
She doesn’t wish to take up SPORT.

Słowa charakterystyczne

Sometimes
Usually
Never
Of ten
Always
Every Day 
hardly ever- prawie nigdy 

!!!I hardly ever learn- prawię nigdy się nie uczę  


Czasowniki statyczne:

Niektóre czasowniki nie występują w czasach Continuous : Sa to czynności statyczne, odnoszące się do uczuć, emocji, stanów :

- Have (mieć)
- see (widzieć) 
- hear
- want
- fit( pasować ) 
- suit (pasować o wyglądzie) 
- remember- pamietać 
- recognize- rozpoznawać 
- want- chcieć
- owe- być winnym
- own -posiadać 
- appear, seem- wydawać się 
- know- wiedzieć 
- taste - smakować 
- smell- pachnieć 
weigh- ważyć ( mieć wagę )  

Jeżeli powyższe czasowniki zmienia znaczenie  , to mogą wystapić w czasie Continuous
- I am having fun- świetnie sie bawię 
- I am seeing you tonight- spotykam się dzisiaj z tobą
- We have been hearing some gossips about you recently
- He is fitting a new window.- Instaluje
- He is appearing in a new TV series- on występuje w nowym serialu TV  
- The chef is tasting the soup- szef próbuje zupę
- The girl is smelling the flower- dziewczynka wącha kwiatek 
-  He is weighing himself- on sie waży 


Czasownik być !!!
He is shy- on jest zawsze nieśmiały
He is being shy- on jest nieśmiały w tym momencie 

 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...