Przejdź do głównej zawartości

Simple Present

Present Simple

Present Simple opracowanie

Simple present
1.      Dla czynności powtarzających się
I play basketball every day.

2.     Dla czynności które mają charakter stały
I work for Korona

3.     Harmonogramy, kalendarz , plan lekcji , rozkład jazdy pociągów, itd.
The plane leaves at 5.

4.     Czynności statyczne , związane z uczuciami, rozumowaniem ,
w odróżnieniu od czynności dynamicznych czynności statycznych nie widać „gołym okiem”.
Np. like, love, believe, want, remember, respect, need, reckon, seem, see, hear,  itd.

I believe in you.

Budowa zdania .

Podmiot + czasownik + reszta zdania

I like you

!!! Ale
She likes me

!  W  3. Os . l.poj w zdaniach twierdzących dodajemy do czasownika końcówkę „s”
I like                                     I want
She likes                             She wants

!! Jeżeli czasownik kończy się na s, ss, sh, ch, x lub o dodajemy końcówkę es

She watches TV every Day.

!! Jeżeli wyraz kończy się na literkę y a przed y jest spółgłoska to dodając końcówkę  literę y zamieniamy na i a następnie dodajemy końcówkę „ es „

Study – she studies
Ale - Play – she plays


Pytania

Pytania tworzymy przez operatory do, does
Does – dla 3 osoby l.poj.
Do – dla osób pozostałych

Do you want to continue?
Does she want to quit ?

!!! Pytania o podmiot 
Who likes Maths ?
Kto lubi Matematykę 

Jeżeli wykonawca  czynności pojawia się w odpowiedzi , to jest to pytanie o podmiot, w takim pytaniu nie używamy operatorów i w czasie P.Simple piszemy końcówkę s.
Who knows? 




Przeczenia
I don’t like you.
She doesn’t wish to take up SPORT.

Słowa charakterystyczne

Sometimes
Usually
Never
Of ten
Always
Every Day 
hardly ever- prawie nigdy 

!!!I hardly ever learn- prawię nigdy się nie uczę  


Czasowniki statyczne:

Niektóre czasowniki nie występują w czasach Continuous : Sa to czynności statyczne, odnoszące się do uczuć, emocji, stanów :

- Have (mieć)
- see (widzieć) 
- hear
- want
- fit( pasować ) 
- suit (pasować o wyglądzie) 
- remember- pamietać 
- recognize- rozpoznawać 
- want- chcieć
- owe- być winnym
- own -posiadać 
- appear, seem- wydawać się 
- know- wiedzieć 
- taste - smakować 
- smell- pachnieć 
weigh- ważyć ( mieć wagę )  

Jeżeli powyższe czasowniki zmienia znaczenie  , to mogą wystapić w czasie Continuous
- I am having fun- świetnie sie bawię 
- I am seeing you tonight- spotykam się dzisiaj z tobą
- We have been hearing some gossips about you recently
- He is fitting a new window.- Instaluje
- He is appearing in a new TV series- on występuje w nowym serialu TV  
- The chef is tasting the soup- szef próbuje zupę
- The girl is smelling the flower- dziewczynka wącha kwiatek 
-  He is weighing himself- on sie waży 


Czasownik być !!!
He is shy- on jest zawsze nieśmiały
He is being shy- on jest nieśmiały w tym momencie 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...