Przejdź do głównej zawartości

KLASA I SIMPLE PAST /PAST CONTINuOUS

Past Simple





DON'T RACK YOUR BRAIN- JUST READ- ENGLISH GRAMMAR IS VERY EASY 
Simple past

Są to czynności dokonane, zakończone, które miały miejsce w przeszłości.

She bought a new TV yesterday.

Budowa zdania

Podmiot + czasownik z końcówką ed lub II forma czasownika z tabelki

She wanted
She chose

Pytania tworzymy przez operator did
Did you want to go out?

Czasownik w pytaniu występuje w formie podstawowej .

Przeczenia
I didn’t want to go.
Czasownik w przeczeniu występuje w formie podstawowej .

!!!
Czasownik być odmienia się przez osoby
I was                                                              we were
You were                                                       you were
He was                                                           theywere 
She was
It was


!!!
Pytania z czasownikiem być przez inwersję
I was furious
Were you furious?

I wans’t furious.
You weren’t furious .

Czasowniki dzielimy na regularne i nieregularne

Regularne tworzymy przez dodanie końcówki ed

·         Wanted
·         Decided

Nieregularne = II tabela czasowników nieregularnych

!!!
Jeżeli wyraz kończy się na literkę y a przed y jest spółgłoska to dodając końcówkę  literę y zamieniamy na i a następnie dodajemy końcówkę „ ed „

Study- studied

!!! Jeżeli wyraz jest jednosylabowy , i jest w nim tylko jedna samogłoska , która jest samogłoską przedostatnią , to ostatnią sylabę podwajamy

Stop –stopped

!!!

Past Continuous 


- używamy dla czynności przeszłych, które miały charakter ciągły, forma czasownika w tym czasie jest niedokonana 

-    czynności trwały w przeszłości przez dłuższy okres czasu
I was cleaning my room all the morning  yesterday. - Wczoraj cały ranek sprzątałem  pokój.

- czynności,ktore trwały w przeszłości i zostały przerwane przez drugą czynność , krótką dokonaną (past simple) 

When I was ironing , suddenly there was a power cut. 

Kiedy prasowalem nagle nastąpiła awaria prądu. 

Budowa 

podmiot + was/ were + ing 

I was eating 

Przeczenia 
I wasn't eating 


Pytania 

inwersja 

She was walking.
Was she walking? 

porównanie simple past i past continuous 


Simple past                                 Past Continuous 

kupiłem                                         kupowałem
włączyłem                                     włączałem
posprzątałem                                sprzątałem 
ukradł                                           kradł
pozbierał                                      zbierał   



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista słów na maturę rozszerzoną - Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na maturze rozszerzonej

   Słowa najczęściej powtarzające się w poprzednich latach  1. refer- odnosic się do  2. contribute- przyczynić się do  3. my concern is- obawiam się o  4. undermine- podważać , umniejszać coś  5. question sth- podważać , umniejszać coś  6. confirm - potwierdzać  7. consider - rozważać  8. bear in mind- pamietać  9. estimate- szacować 10.astonish - zaskoczyć  11. accomplish - osiągnać  12. omit- omijać, pomijać  13. obtain - uzyskac , gain  14. reluctant - niechętny  15. implement, introduce - wprowadzać 16. imply - sugerować 17. legislation - ustawa  18. concerning, regarding - dotycząca  19. resemble- przypominać  20. cease- skończyc się, zaprzestać  21. dismiss doubts- rozwiewać wątpliwości  22. inconvenience- niedogodność  23. distraction - zakłócenie spokoju  24. undergo - odbywać ( kurację) , przechodzić ( szkolenie) itp...

Konstrukcje ćwiczenia 2020

KONSTRUKCJE 1.       Neither Mark nor Greg ( be) .............................keen on goingon that expedition 2. There is no point in ( revise) .....................................it. 3. If only I ( can ) ..............................speak French fuently.But I can't. 4.I wish  I (can ) .............................speak Greek fluently.But I can't. 5. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I can't 6. If I (can) .......................speak French more fluently, I (get) ..............................that job . But I couldn't 7. I wish  I ( be) .....................better at French but I wasn't. 8. I wish I (be) ......................better at French but I am not. 9. If only I (revise) .........................the material more thoroughly, I would have been given a better mark. 10. She is said to ( be) ..................a talented artist.She w...

Zadanie 3 Matura ustna - wybieramy, odrzucamy plakaty promujące różne inicjatywy

Porównywanie obrazków/plakatów Comparing these three pictures/posters... – Porównując te trzy obrazki/plakaty... All three pictures deal with the topic of... – Wszystkie trzy obrazki dotyczą tematu... There are some similarities and differences between them. – Istnieją pewne podobieństwa i różnice między nimi. Wybieranie plakatu  Zwroty ogólne: I would opt for picture/poster number... – Wybrał(a)bym obrazek/plakat numer... The first/second/third poster appeals to me the most. – Pierwszy/drugi/trzeci plakat najbardziej do mnie przemawia. To my mind, this is the most effective image. – Moim zdaniem, to najbardziej efektywny obrazek. It stands out from the rest. – Wyróżnia się na tle pozostałych. This picture speaks to me. – Ten obrazek do mnie przemawia. It captures my attention immediately. – Natychmiast przyciąga moją uwagę. It is my cup of tea. – To coś, co bardzo lubię / To w moim guście. I’m mesmerised/enchanted by this picture. – Jest...